34. Route Walem 7 km

Gepubliceerd op 16 augustus 2024 om 18:43

Vandaag een prachtige wandeling gemaakt van ruim 7 km in en rondom Walem. Mijn auto had ik geparkeerd op een grote parkeerplaats bij "De Kluis". De plaats Walem is een straat en een gehucht in het zuidelijk deel van de Nederlandse provincie Limburg, gelegen op een heuvelplateau op ongeveer 2,5 kilometer ten oosten van Valkenburg en 1 kilometer ten noorden van Schin op Geul. Het maakt deel uit van de gemeente Valkenburg aan de Geul, hoewel een aantal onbebouwde percelen in de gemeente Voerendaal ligt. Er wonen ongeveer 150 mensen.

Er kunnen twee verschillende gedeeltes worden onderscheiden die samen de kern Walem vormen. Het ene deel ligt verspreid langs de gelijknamige weg die begint in Schin op Geul, in het dal van de Geul, en een klim maakt van ongeveer zestig meter naar het plateau van Walem. Bovenaan de klim bevindt zich het andere deel, waar ook de Mariakapel staat.

Walem kent geen eigen voorzieningen, de bewoners zijn daarom aangewezen op Klimmen, Schin op Geul en/of Valkenburg. Oorspronkelijk hoorde het grootste deel van Walem bij de toenmalige gemeente Schin op Geul en wordt thans nog steeds beschouwd als een buurtschap van die kern, hoewel Walem door de huidige fusiegemeente Valkenburg aan de Geul wordt aangemerkt als officiële kern. Een klein deel van Walem behoorde tot de gemeentelijke herindeling in 1982 toe aan de toenmalige gemeente Klimmen.

Wat kunt u verwachten in deze prachtige wandeling: Tijdens deze heuvelachtige en panoramische wandeling wandelt u via een trappenpad door het bos omlaag en beneden loopt u een mooi stuk langs de Geul. Via graspaden en een stuk langs de Geul loopt u naar Schin op Geul waar u kunt pauzeren bij Bistro Bie Jeanneke.  Via een leuk pad langs de kerk omhoog steekt u de spoorlijn over en dan klimt u omhoog naar een plateau. Met prachtig panorama daalt u af naar de buurtschap Walem en dan volgt u een schitterend panoramisch graspad langs de mergelgrotten. U daalt af naar de spoorlijn en via een steil trappenpad klimt u omhoog naar de Kluis en een Statieweg, die vlak bij de parkeerplaats ligt.  Deze wandeling is meer dan de moeite waard. In deze hele wandeling zit een flinke helling en deze komt u tegen aan het eind van de wandeling, maak u borst dan ook maar even nat. Verder is het een mooie vlakke wandeling en zult u volop genieten van prachtige uitzichten. Niveau: Gemiddeld - niet ideaal voor kinderwagens.