Wandelroutes Limburg

In deze rubriek vindt u al mijn wandelroutes die ik gewandeld heb ik de provincie Limburg. Er zitten ook enkele routes tussen die een combinatie hebben met de Belgische en Duitse grens. Deze combinatie routes hebben ik vermeld in mijn route verslag.

Klik op de Route foto voor meer informatie

36. Route Valkenburg 7,5 km

Vanmorgen samen met Jack en Rob al vroeg vertrokken richting Valkenburg voor een leuke zonnige wandeling van 7,5 km. Onze auto hadden wij netjes geparkeerd bij Boscafé Tivoli. Ons stond een leuke heuvelachtige en wisselvallige wandeling te wachten. Vanuit Boscafé Tivoli liepen wij richting het gezellige Geulstadje. Het was heerlijk rustig in het centrum en daarom ook een perfect moment om mooie foto´s te maken en heerlijk te genieten van de prachtige omgeving om ons heen. De eerste 3,5 km zijn heerlijk vlak tijdens de wandeling daarna kregen wij de eerste helling bij het sprookjesbos, deze was even pittig en dat was wel even te merken aan onze kuiten. Uiteindelijk kwamen wij uit bij de Wilhelminatoren. Vanuit daar liepen wij via een leuk bospad richting de Cauberg. Halverwege nog even een bezoekje gebracht aan de Lourdesgrot en vanuit daar werden wij getrakteerd op een tweede pittige helling. Bovenaan de Cauberg een kleine pauze gehouden bij een bankje en daarna via een bospad weer terug gewandeld naar de parkeerplaats bij Boscafé Tivoli waar wij ons als beloning gezellig een Belgisch biertje hebben gedronken op het terras. Een prachtige wandeling die je echt vroeg in de ochtend moet doen omdat het dan echt heerlijk rustig is in het centrumgebied. Het betreft een vrij makkelijke wandeling maar wel met twee pittige hellingen.

35. Route Ittervoort - Thorn 9,7 km

Vanmorgen samen met Jack en Rob van de WandelKloeb al vroeg in de auto richting Ittervoort van een leuke en vlakke wandeling. Tijdens deze gemakkelijke en afwisselende wandeling, passeert u maar liefst 8 kapelletjes. U wandelt eerst via een veldweg naar de prachtige Kapel Onder de Linden die u kunt bezichtigen. Via een rustig weggetje loopt u naar het voetbalterrein en dan volgt u geruime tijd een mooi hol pad langs stokoude bomen. U loopt het witte stadje Thorn binnen en voorbij de kerk passeert u een openluchttheater. U wandelt naar een uitkijkpunt met prachtig uitzicht op het meer Grote Heg en dan komt u bij een parkeerplaats (Alternatief startpunt).  Via voetpaden loopt u weer naar Thorn en via veldwegen wandelt u naar de bijzondere Onze-Lieve-Vrouw-van-Rustkapel, die in een muur gemaakt is.  U loopt verder naar de Heilige Familiekapel en via een rustig weggetje loopt u naar restaurant Sfeer Lunch & diner, waar aan de achterzijde een gezellig tuinterras ligt. Thorn ligt in het natuurgebied rivierpark Maasvallei. Een transnationaal gebied van 15.000 ha groot. Rivierpark Maasvallei strekt zich uit van Maastricht tot Thorn, aan zowel de Nederlandse als Belgische kant van de regenrivier de Maas. Het gebied leent zich uitstekend voor wandel- en fietstochten. Net buiten Thorn ligt natuurgebied de koningssteen Eén van de oudste natuurontwikkelingsprojecten langs de Grensmaas die hier de natuurlijke grens met België vormt. In Koningssteen grazen de Gallowayrunderen en Konikpaarden zij aan zij. Na een klein stukje geschiedenis weer terug naar onze eigen wandelervaringen in dit prachtige gebied. Voor mij persoonlijk was het de eerste keer dat ik in deze omgeving mocht zijn. Uiteraard heb ik al heel veel over Thorn gehoord en gelezen en hier is eerlijk gezegd geen woord van gelogen. Wat een prachtige omgeving om in te mogen wandelen en wat zijn de mensen er ontzettend vriendelijk en aardig. Samen met Rob en Jack hebben wij kennis gemaakt met de Pastoor van Thorn en uiteraard even samen op de foto gegaan. Ook hebben wij een leuke groep mensen leren kennen uit de Filipijnen en zijn ook even met deze mensen op de foto gegaan. Deze prachtige wandeling willen wij van Der WandelKloeb dn ook iedereen adviseren om ook eens gezellig te gaan wandelen. Het betreft een 100% vlakke wandeling. Wel geven wij het advies deze wandeling niet te maken met een kinderwagen. Aangezien er in de route namelijk enkele zeer smalle bospaadjes aanwezig zijn. Wij wensen jullie alvast veel wandelplezier in Ittervoort - Thorn

34. Route Walem 7 km

Vandaag een prachtige wandeling gemaakt van ruim 7 km in en rondom Walem. Mijn auto had ik geparkeerd op een grote parkeerplaats bij "De Kluis". De plaats Walem is een straat en een gehucht in het zuidelijk deel van de Nederlandse provincie Limburg, gelegen op een heuvelplateau op ongeveer 2,5 kilometer ten oosten van Valkenburg en 1 kilometer ten noorden van Schin op Geul. Het maakt deel uit van de gemeente Valkenburg aan de Geul, hoewel een aantal onbebouwde percelen in de gemeente Voerendaal ligt. Er wonen ongeveer 150 mensen.

32. Route Landgraaf 7,5 km

Gisteren samen met Jack en Rob een leuke en makkelijke route gewandeld in Landgraaf rondom kasteel Strijthagen. Onze auto´s hadden wij geparkeerd in de Strijthagenweg in Kerkrade. Deze wandeling voert je langs het beeldenpark van Kasteel Strijthagen. Ook wandelt u een stuk langs de Overste Hof met een mooi smal wandelpad. Hierna wandelt u langs de vele visvijvers die het wandelgebied Strijthagen rijk is. Ook is er een mooie gelegenheid om een kopje koffie en een hapje te eten in het Koetshuis direct naast het kasteel.  In de wandelroute zijn ook genoeg bankjes waar u een kleine pauze kunt nemen.  Wij van de Wandelkloeb Die drei oet Parkstad hebben in iedergeval heerlijk genoten van deze wandeling. Een aanrader!!! Niveau: Makkelijk - Ook een leuke wandeling voor kinderen.

31. Route Schinnen 7,5 km

Vandaag een zeer verrassende en mooie wandeling gemaakt in Schinnen. Mijn auto had ik geparkeerd bij De Muldermolen waar u overigens na afloop van de wandeling terecht kunt voor een hapje en een drankje. Tijdens deze heuvelachtige wandeling met verrassende paadjes, wandelt u eerst even langs de Mulderplas en een stuk langs de Geleenbeek. Via een hol pad klimt u omhoog naar Puth en dan volgt u enkele prachtige graspaadjes langs Landgoed Wolhagen. U steekt een holle weg over en dan klimt u naar een mooi plateau. Via graspaadjes en door het bos komt u weer in Schinnen. Als laatste beklimt u de Krekelberg, waar u een mooi panorama heeft en dan keert u terug naar de parkeerplaats van Brasserie De Muldermolen. Tijdens de wandeling komt u vele bankjes en picknickbankjes tegen voor een kleine pauze, neem dus gerust voor onderweg iets te eten en drinken mee. Zoals aangegeven heeft deze bosrijke wandeling mee enorm verrast en is dan ook echt een aanrader voor iedereen. LET OP !!!! Op sommige stukken kan het zeer drassig zijn, afhankelijk van de weersomstandigheden. Niveau: Gemakkelijk - Helaas niet geschikt voor kinderwagens en mindervaliden.

30. Route Cadier & Keer - Margraten 9,5 km

Vandaag op mijn vrije dag een leuke wandeling gemaakt rondom Cadier en Keer. Mijn auto had ik geparkeerd in de Kerkstraat en vanuit daar ben ik gestart. Met een heerlijk zonnetje in de lucht beloofde het een mooie wandeling te gaan worden en dit werd het uiteindelijk ook. Deze gemakkelijke wandeling zonder hellingen gaat over veldwegen naar het buurtschap Honthem.  U passeert de Wolfskop (prachtig uitzicht) en groeve Blankenberg.

29. Route Vaals ( Vaalsbroek ) 4 km

Vandaag een leuke en gemakkelijke korte wandeling gemaakt rondom Kasteel Vaalsbroek in Vaals. Vanmorgen scheen het zonnetje heerlijk en heb mij dan ook de wandelschoenen uit de kast gehaald en ben deze keer alleen op pad gegaan. Ook vandaag een eigen uitgestippelde wandeling gelopen. Mijn auto had ik geparkeerd schuin tegenover restaurant De Zwarte Madonna. Vanuit de parkeerplaats wandelt u omlaag richting kasteel Vaalsbroek. Het kasteel ligt aan de provinciale weg Vaals - Maastricht  in de nabijheid van de buurtschap Raren die deel uitmaakt van de Nederlands-Limburgse gemeente Vaals.

28. Route Mheer - Libeek 8,5 km

Twee jaar geleden heb ik mijn allereerste wandeling gemaakt in de omgeving van Mheer. In coronatijd is toen mijn passie voor wandelen ontstaan.  Vandaag ben ik terug gegaan naar deze prachtige omgeving om nu kennis te gaan maken met de andere kant van Mheer.  Samen met wandelmaatje Rob Ploum ging ik dan ook met een stralend zonnetje in de lucht genieten van wederom een mooie wandeling. Tijdens deze heuvelachtige en grensoverschrijdende wandeling, wandelt u eerst door het bos omlaag en beneden in Mheer loopt u door de Steegstraat met enkele fraaie vakwerkhuizen. U volgt geruime tijd een mooi pad onderlangs het Hoogbos en steekt de Belgische grens over.  In Libeek passeert u de Kampeerboerderij Hof van Libeek en dan daalt u een veldweg af met fraai uitzicht. U klimt via een avontuurlijk paadje door een grubbe omhoog en via de mooie kasteellaan komt u bij kasteel Mheer, een schitterend kasteel die u echt moet gezien. Na het bezoek aan het kasteel loopt u terug naar de parkeerplaats.

26. Route Ohé en Laak 8 km

Vanmorgen om 09:00 uur samen met Jack Peeters en Rob Ploum afgereisd richting Ohé en Laak voor een leuke vlakke wandeling van 8 km. Enkele maanden geleden mocht ik voor de eerste keer kennis maken met het mooie wandelgebied rondom De Hompesche Molen en voor Jack en Rob was het de eerste keer dat ze dit gebied gingen bezoeken. Het zonnetje straalde vanochtend al goed dus ons stond een leuke wandeling te wachten. Tijdens deze wandeling, wandelt u vanuit de parkeerplaats over veldwegen naar de mooie Hompensche molen. Dan loopt u langs de Molenplas en steekt u via een leuk keienpad het water over. Dan struint u geruime tijd door de prachtige beemden van de Molenplas, waar u kunt genieten van natuur, vogels en uitzichten. Het laatste stuk gaat weer door de velden. Een hele leuke wandeling waarbij de kans groot is dat u oog in oog komt te staan met Konikpaarden en Gallowayrunderen. Hou er ook rekening mee dat het hele gebied nogal drassig is bij slechte weersomstandigheden, ook liggen overal uitwerpselen van de rondlopende dieren, let dus goed op waar u loopt. Deze wandeling is een echte aanrader, vooral bij mooie zonnige weersomstandigheden. Heerlijk genieten en vergeet zeker niet uw fotocamera mee te nemen. Ik wens jullie nu alvast veel wandelplezier !!!!

25. Route Elsloo 8 km

Wat was het koud vanochtend maar dit hield mij niet tegen om weer een leuke wandeling te gaan maken. Deze keer ben ik alleen op pad gegaan en ben ik afgereisd richting Elsloo. Mijn auto had ik overigens netjes geparkeerd aan de Stationstraat in Elsloo. Tijdens deze zeer afwisselende en gemakkelijke wandeling kunt u starten met een heerlijke kop koffie bij Junn’s Coffee en dan doorkruist u even het dorp.  Dan duikt u het Urdal in en wandelt u een mooi stuk over leuke bospaadjes. U duikt onder de A76 door en via bospaadjes loopt u naar Kasteel Stein met mooie slotgracht. Kasteel Stein ligt ingeklemd tussen het dorp Stein en het Julianakanaal. Het is een om gracht complex dat bestaat uit een ruïne van een oude hoofdburcht met voorburcht, een noordvleugel met toegangspoort, een westvleugel met koetshuis en een oostvleugel. Dan bereikt u brouwerij de Fontein voor een pauze. De terugweg begint met een leuk paadje langs de slotgracht en door het bos en dan volgt u gemakkelijk het pad langs het Julianakanaal. U maakt een rondje door de historische kern van Elsloo en het kasteelpark van Kasteel Elsoo en dan via de enige klim in de route komt u boven in een weiland met een stenen zithoek.  Via een trappenpad verlaat u het park en dan volgt u de weg door Elsloo terug naar de lunchroom met terras. Behalve heerlijk gebak kunt u er voortreffelijk lunchen! Een leuke wandeling om eens te doen. Alvast veel wandelplezier !!!!

22. Route Windraak 10 KM

WGZL Route 841 Windraak (10km)Start parkeerplaats Windraak 31Vandaag tijdens een mooie zonnige dag een verrassend mooie wandeling gemaakt van ruim 10 km in de regio Windraak. Tijdens deze gemakkelijke en afwisselende wandeling met wat lichte heuvels, wandelt u via een leuk paadje omlaag naar Munstergeleen en via een veldweg en mooi stuk langs de Geleenbeek. Vandaar komt u bij de bekende Pater Karelkapel, die een bezoekje waard is, aan de achterzijde vindt u nog een Mariakapel die u zeer zeker ook even moet bezoeken. U passeert lunchcafé Jots voor een kleine pauze en dan wandelt u verder langs de Geleenbeek. Draai u overigens eens regelmatig om tijdens deze wandeling. U zult versteld zijn van het uitzicht, enkele foto's die ik hiervan genomen heb zijn dan ook het bewijs. U klimt daarna de Kollenberg op en via leuke bospaadjes komt u bij het voormalige klooster Watersley. Via een autovrij weggetje komt u weer bij Windraak 31, waar u nog heerlijk kunt nagenieten van deze mooie wandeling. Mocht u in het bezit zijn van een hond dan is deze wandeling ook ideaal om te lopen. Hou er ook rekening mee dat deze wandeling op sommige plekken erg drassig zal zijn bij slechte weersomstandigheden. Deze wandeling is zeer zeker een aanrader !!!!!

19. Route Euverem 12,5 km

WGZL Route 1527 - EuveremVandaag samen met Jack Peeters een pittige wandeling gemaakt van 12,5KM in de omgeving van Euverem. De auto hadden wij geparkeerd bij het recreatiepark Roompot. In het begin van deze echte heuvelachtige wandeling liepen wij eerst via een voetpad naar Kasteel Neubourg.

18. Route Itteren 11 km

WGZL Route 1257 Itteren-Maastricht Gistermiddag richting Itteren vertrokken voor een leuke winterwandeling van ruim 11 km. Mijn auto had ik geparkeerd bij de Parkeerplaats “’t Brook”. Brigidastraat 79, Itteren. Deze omgeving was tot gisteren voor mij onbekend terrein. Vroeger als tiener ben ik wel eens in Itteren geweest voor het spelen van een voetbalwedstrijd maar daar was het tot op heden dan ook bij gebleven. De route begon al direct veelbelovend. Ik wandelde in een prachtig recreatiegebied met een mooie vijver en stak hierna het Julianakanaal over richting het prachtige Kasteel Meerssenhoven en wandelde ik daar enige tijd door het kasteelpark. Uiteraard enkele mooie foto's genomen en vanuit daar ben ik via een rustige weg naar kasteel Vaeshartelt gewandeld. Ook bij dit prachtige kasteel heb ik een leuk rondje gemaakt en genoten van het prachtige kasteelpark. Direct aanliggend trof ik een schaapskooi aan met een leuk gebied voor kinderen. Let bij dit gedeelte wel even goed op de routekaart 😉😀. De terugweg liep ik even door de buurtschap Weert en volgde ik geruime tijd het Bundervoetpad langs akkers en een flink stuk langs de Geul. Mijn laatste kilometer werd even spannend, ik moest namelijk door een gebied wandelen met loslopende Galloways (runderras). Uiteraard mijn ogen goed de kost gegeven in dit gebied maar juist bij de laatste meters van het poortje moest ik even enkele meters versnelt achteruit lopen toen drie Galloways recht op mij af kwamen gelopen. Via een omweg in dit gebied toch bij het poortje terecht gekomen om de route weer te vervolgen 😀😃😉. Na deze spannende gebeurtenis ging ik weer richting het Julianakanaal en via leuke graspaadjes kwam ik weer uit op de parkeerplaats waar alles voor mij gistermiddag begon. Een leuke en zeer verrassende wandelroute waar ik volop van heb genoten heb en iedere wandelliefhebber kan aanraden om deze ook te gaan wandelen.

17. Route Moelingen - Eijsden 10 km

Vandaag na lange tijd weer de wandelschoenen uit de kast gehaald en een mooie winterwandeling gemaakt van bijna 10 km. Het was vanochtend -5 graden toen ik van start ging, uiteraard goed warm aangekleed, en met een leuke playlist via mijn oortje ben ik aan dit avontuur begonnen.

14: Route Epen 6,8 km

Volgens de wandelgids betreft deze wandeling een van de mooiste korte routes uit hun gids. Dit maakte mij nieuwsgierig en samen met mijn vrouw zijn wij deze wandeling van 6,8 km gaan maken. Wij mochten genieten van vele leuke vakwerkhuisjes en prachtige glooiende weilanden.Op de mooiste plekken heerlijk mogen genieten op een bankje van het uitzicht want bankjes kom je meer dan voldoende tegen voor een kleine pauze.

12. Route Landgraaf 10 km

Deze keer ben ik heerlijk gaan wandelen in mijn eigen woonplaats Landgraaf en heb ik gekozen voor een wandeling van 10,5 km uit de wandelgids Zuid Limburg (route 1487). De link van deze wandelroute vindt u onderaan.

10. Route Rimburg 10 km

Tijdens deze heuvelachtige grenswandeling over Duits grondgebied wandelt u door het bos omhoog naar de plaats Übach Palenberg. U loopt onder langs een oude steenkolenberg en dan daalt u af naar het prachtige Wormdal.

5. Route Wijlre 8 km

Bent u van plan om een mooie wandeling te gaan maken in de omgeving van Wijlre dan is deze geweldige mooie wandelroute van 8 km misschien wel iets voor u. Onze auto hadden wij geparkeerd aan de Valkenburgerweg.

4. Route Nuth 7 km

Voor de afwisseling maar eens een middag wandeling gemaakt. Deze keer een mooie wandeling van 7 km in de omgeving van Nuth en Geleenbeek. Voor mij persoonlijk de eerste keer dat ik in deze omgeving ben gaan wandelen en ik moet heel eerlijk bekennen: "Nuth en omgeving wat zijn jullie mooi". Ik heb volop genoten en kan deze wandelroute iedereen aanraden. Het is een heerlijke route met vele goed begaanbare wegen. Heb je interesse in deze wandelroute stuur mij dan gerust een chatbericht, ik probeer dan spoedig te reageren.

3. Route Kerkrade 8,5 km

Rondje vanuit Eijgelshoven richting Herzogenrath (D), van daaruit door gewandeld naar Abdij Rolduc Kerkrade. Via het centrum ook nog een bezoek gebracht aan Kasteel Erenstein.Vanuit dit prachtige gebied terug gewandeld naar de Markt in Eijgelshoven.

2. Route Vijlen 10 km

Startpunt: Kerk VijlenVijlen is een dorp met ruim 1.385 inwoners (peiljaar 2020) in Zuid-Limburg, behorend tot de Nederlandse gemeente Vaals. Vijlen ligt op ongeveer 195 meter hoogte boven NAP en is daarmee het hoogst gelegen kerkdorp van Nederland.

1. Route Mheer 11 km

Een prachtig rondje gewandeld vanuit kasteel Mheer met een heel mooi uitzicht op 's Gravenvoeren. Kasteel Mheer is gelegen aan de Dorpsstraat in de kern van het gelijknamige dorp Mheer, onderdeel van de Nederlands Limburgse gemeente Eijsden-Margraten. Het kasteel is een rijksmonument.